Gör en enkel frukost

Det brukar sägas att det är jätteviktigt att man äter av alla dagens mål och att man samtidigt får in mellanmålsstunder där man äter frukt. Det är givetvis ett alldeles utmärkt sätt att lägga upp sin kost på, om man begränsar sig i sina portionsstorlekar. Faktum är att en sådan kostplan kan vara ganska förödande om man äter mycket av allt. Då är det bättre att fokusera på att en måltid om dagen ska vara något större och att man med jämna mellanrum äter mindre resterande delen av dagen. Ta en sådan sak som frukost, exempelvis.

Du har säkert hört att frukost är det viktigaste målet på dagen. Det är inte riktigt sant. Det beror helt och hållet på vem man är som person, men främst så spelar det faktiskt inte så stor roll hur mycket du får i dig på morgonen. Det viktigaste är att du får i dig rätt saker. Smörgåsar och flingor är exempelvis inte alls det som är bra för en morgon, snarare är det viktigare med proteiner och vitaminer. Bär, yoghurt, ägg och frukt är alla perfekta komponenter i en frukost. Man ska inte behöva känna sig tung och slö efter en frukost, utan det är då man ska vara som piggast och kryast. Därför är det bra att minimera ”klassiska” frukostar och satsa på proteiner. En proteindryck är exempelvis en alldeles utmärkt idé för vilken morgon som helst. Se bara till att du under dagen också får i dig av andra näringsämnen och livsmedel, i lagom portionsstorlek.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *